TQM
Total Quality Management – Totalno upravljanje kvalitetom
TQM predstavlja najopštiji koncept menadžmenta kvalitetom koji uzima u obzir zahteve i interese svih zainteresovanih strana organizacije (kupce, zaposlene akcionare, dobavljače društvo). Reč totalni se odnosi na sve elemente aktivnosti u organizacijama koji direktno ili indirektno utiču na kvalitet a reč menadžment govori o tome da se tehnički aspekt kvaliteta prenosi na menadžment nivo, da se proširuje na organizacione i poslovne činioce organizacije.
TQM podrazumeva učestvovanje svih članova pojedine organizacije s obzirom na ponašanje menadžmenta, koje postavlja kvalitet u središte svog rada i teži ka dugoročnom poslovnom uspehu, prema zadovoljstvu kupaca i ostvarivanju koristi za sve zainteresovane strane.
Zadatak TQM je isključivo dostizanje visokog kvaliteta proizvoda, koji obuhvata kvalitet proizvoda, usluga i procesa, kao i kvalitet radnih uslova, odnosa prema dobavljačima i okruženju sve do kvaliteta organizacije.
Cilj TQM je u prvom redu dugoročan uspeh organizacije, koji se izražava pri neprestanom poboljšanju rezultata poslovanja, kao na primer:
- prinos na kapital, koji je viši od prosečnog prinosa na kapital u grani;
- veliko ili narastajuće tržišno učešće;
- narastajuća vrednost organizacije za vlasnike (Shareholder Value).